“Eén van de belangrijkste stappen tijdens een internationalisatie is het welslagen van de externe partnerkeuze.”

– Fé Zenner, CFO bij ML6
20221019 DSC05441

Externe partnerkeuze bij internationalisatie: welke stappen zette ML6?

Eén van de belangrijkste stappen tijdens een internationalisatie is het welslagen van de externe partnerkeuze. De Gentse machine learning & artificial intelligence-provider ML6 noemt het bij monde van CFO Fé Zenner een essentieel fundament om de groei over de grenzen te bevorderen. “Als we gaandeweg zien dat een bepaalde samenwerking niet loopt zoals we hadden verwacht, dan passen we ons ook snel aan…”

Voor ML6 is de keuze van de externe partners een pure evolutie van de organische groei. “We zijn zelf op zoek gegaan naar partners maar we hebben in ons netwerk natuurlijk wel geluisterd naar bedrijven met activiteiten in dezelfde landen. Met welke partners werken jullie samen en op basis van welke criteria bepalen jullie dit?”

“Voor HR- en payroll-doeleinden krijgen we op dit moment ondersteuning van SD Worx. Op een bepaald moment hebben we beslist om te uniformiseren in deze processen maar dit neemt niet weg dat we ook over de HR- en payroll-dienstverlening van bijvoorbeeld onze Nederlandse accountancypartner heel tevreden waren.”

“Adviesfunctie valt niet te onderschatten”

ML6 is behalve België actief in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “In Nederland rekenen we hiervoor boekhoudkundig op Van Den Akker Accountancy”, zegt Zenner. “Zij werkt eveneens met Exact Online. Ze is zowel een partner op vlak van accounting als payroll, en heel goed adviserend. Hetgeen we eigenlijk verwachten van een externe partner over de grenzen in functie van detailwerk op vlak van fiscaliteit bijvoorbeeld.”

Voor de activiteit in het Verenigd Koninkrijk werkt ML6 samen met Gravita Accountants. “Onze boekhouding is er heel beperkt maar we zijn wel tevreden over de diensten”, vertelt Zenner. “Ook zij werken met Exact Online en daarnaast bieden ze een divers spectrum aan diensten. Aangezien we geen personeel over het kanaal tewerkstellen hebben we hier actueel geen nood aan.”

In thuishaven België werkt ML6 samen met boekhoudkantoor Baete, Frimout, Sanctorum. “Het is gelegen in Roeselare en het schrijft van bij de start mee aan het verhaal van ML6. Het kent ons bedrijf heel goed en we zijn zelf ook tevreden over de diensten die ze leveren.”

“Bij de initiële keuze van banken was ik niet zelf betrokken maar ik kan wel meegeven dat enkele zaken voor ons belangrijk waren”, onderschrijft Zenner. “Het is handig indien de bank kan toegevoegd worden aan multibankingplatform ISABEL. We gebruiken deze software om alle onze bankzaken centraal te regelen. Het digitaal karakter en de gebruiksvriendelijkheid van de online platformen is belangrijk, net zoals de service en de hulpvaardigheid. We weten tot slot ook dat het in sommige landen beter is om aan te sluiten bij een bank waar onze lokale klanten zelf al mee zijn vertrouwd.”

“Ga vooral niet puur op gevoel beslissen”

Voor de keuze van een externe partner begint CFO Zenner in de eerste plaats met een vergelijkende studie nadat het netwerk is bevraagd. “Eigenlijk stel ik een criterialijst samen en ga ik na wat voor ons al dan niet belangrijk is. De keuze voor Exact Online als boekhoudplatform is bijvoorbeeld heel belangrijk. Op die manier kan ik vervolgens de selectief gaan objectiveren, want puur op gevoel beslissen is geen goed idee.”

“Daarna leg ik de potentiële partners naast elkaar en leg ik mijn oor te luister bij het management. Finaal eindig ik over het algemeen met drie opties. Cruciaal in de zoektocht is natuurlijk ook eigen ervaring. Ik kan een beroep doen op de kennis die ik heb opgedaan in andere start- en scale-up-omgevingen. Daarnaast is er ook een finance community, net als in HR, waar professionals met eenzelfde zorg worden geconfronteerd. In dat opzicht is netwerken dus heel interessant.”

“Verander in noodzaak van het bedrijf”

De keuze voor een partner is weliswaar geen statisch gegeven voor Zenner. “Als we gaandeweg zien dat een bepaalde samenwerking niet loop zoals we hadden verwacht, dan passen we ons ook snel aan. Communicatie is hierin heel belangrijk. We zijn een paar keer veranderd in het verleden van externe partner maar ondertussen zijn we al langere tijd bij dezelfde gebleven. Ik sluit echter niet uit dat dit zo blijft want de noden veranderen ook steeds.”

“Onze partners moeten ons enerzijds kunnen bijstaan bij vragen en onduidelijkheden. Anderzijds fungeren ze als controlemechanisme. Je waarborgt extra veiligheid in de cijfers en je krijgt lokale kennis over financiële processen, fiscaliteit, … Daarnaast willen we ook advies en tips. Wat handig is, is dat ze in hun eigen portfolio ook al soortgelijke bedrijven hebben naar sector en grootte toe. Externe boekhoudkantoren moeten dus over een bron van informatie beschikken en best practices delen van partijen die met bepaalde kwesties in aanraking komen waar ook wij mee worden geconfronteerd. Op die manier creëer je een win-winsituatie en haal je de lokale kennis eigenlijk in huis.”