Finance leaders spenderen hun tijd niet aan spreadsheets

4 redenen waarom finance leaders 75% van hun tijd aan de analyse van data spenderen.

In een studie van PWC (Finance Effectiveness Benchmark Study 2019) wordt bevestigd dat finance leaders vandaag meer dan ooit een prominente rol spelen in het nemen van strategische – financiële én operationele – beslissingen. De top van de finance leaders vandaag spendeert immers tot 75% van hun tijd aan de analyse van data en de daaruit vloeiende “actionable insights”.

Dat is een groot verschil ten opzichte van 2 jaar geleden. Toen bleek uit die studie dat financiële profielen amper 25% bezig waren met analyse, en nog 40 tot 50% met het verzamelen van data. Een duidelijke shift voor finance naar business thinking dus, wat zorgt voor meer toegevoegde waarde voor de onderneming.

Uit het rapport blijkt ook dat 30 tot 40% tijdswinst gegenereerd wordt uit de automatisering van finance taken. De grootste winst ligt hier in de automatisering van routineuze taken, zoals management rapportering.

Of zou deze finance top dan toch 75% van hun tijd met de neus in spreadsheets zitten?

 

4 redenen waarom finance leaders hun tijd niet aan spreadsheets spenderen

1. Spreadsheets zijn weinig intuïtief in gebruik.

Een gemiddeld gebruiker kan basisformules bouwen, grafieken creëren en ook pivoteren. Maar voor andere functies doet de meerderheid toch al snel beroep op die “advanced spreadsheet held” van het bedrijf die aan het toveren gaat. Niet alleen weinig gebruiksvriendelijk, ook weinig inzichtelijk dus.

Een rapporteringsplatform zoals BrightAnalytics is intuïtief in gebruik voor iedereen, financieel geschoold of niet. Hierin worden management rapporten opgebouwd vanuit uw bedrijfsstrategie: voor iedereen helder en inzichtelijk.

2. Spreadsheets en menselijke fouten gaan hand in hand.

Eén kleine typo, fout in de formule of een verkeerde selectie van gegevensbereik kan al snel een waterval aan onjuiste resultaten opleveren. Wie wil strategische beslissingen nemen op basis van moeilijk betrouwbare cijfers? Ofwel merk je de fout niet eens, dan wel ga je uren aan het troubleshooten om de speld in de hooiberg te vinden.

In een rapporteringstool wordt alle data, die automatisch opgehaald wordt uit o.a. accounting, ERP of CRM systemen systematisch onderworpen aan health checks. Op en top betrouwbaar dus.

3. Crashproof spreadsheets zijn nog niet uitgevonden.

Hoe meer je groeit, hoe groter het volume aan data wordt en hoe complexer de formules. Hierdoor reageren de spreadsheets steeds trager. Om crashes te vermijden, worden vaak historische cijfers verwijderd, maar hierdoor gaan ook historische benchmarks verloren.

Flexibel is de spreadsheet wel, maar agile for growth is er geen kenmerk van. Hoe ambitieuzer je groeiplannen en hoe diverser je organisatiestructuur wordt, hoe meer baat je ondervindt van een management rapporteringsplatform. BrightAnalytics geeft zowel historische data als de resultaten van menig complexe structuren georganiseerd en duidelijk weer, overkoepelend over de gehele organisatie heen of gefilterd op basis van entiteiten, business units, provincies en meer.

4. Spreadsheets zijn al snel dinosaurussen.

Stippen we tot slot dataverzameling aan. Rapporten in spreadsheets up-to-date houden is vaak een tijdrovend, manueel proces, waarbij je afhangt van verschillende departementen om recente cijfers te ontvangen. Tegen dat je alle data verkregen hebt, zijn de cijfers alweer geschiedenis. Zo blijf je je rapporten last-minute updaten van FinalReport en FinalReport_v1 tot Final Report_v10-update en zelfs FinalReport-v11-finalB.

 

BrightAnalytics biedt een oplossing

BrightAnalytics geeft iedereen die het nodig heeft in één klik één juiste, actuele versie van de waarheid. Voor iedereen dezelfde betrouwbare cijfers die:

  • Actionable insights geven, waarop je je management beslissingen kan nemen. Net zoals Codit: zij gebruiken BrightAnalytics als sturingsmechanisme in management meetings.
  • Op korte termijn tot besparingen leiden. Zo spotte sigarenfabrikant J. Cortes haast onmiddellijk een gigantisch waterlek, door een opvallende stijging in de kosten.
  • Zelfs je sales een boost geven. Bij Serax analyseren vertegenwoordigers op de baan de volledige geschiedenis van een handelaar in amper tien minuutjes. Altijd alle waardevolle informatie bij de hand dus!

Tijd winnen met automatisering

Om als finance leader meer tijd vrij te maken voor die taken die het meeste waarde opleveren voor je organisatie, ligt de automatisering van de finance taken voor de hand. Zie de start daarvan echter niet te groots. Start small, grow big.

Vervang je manuele, xls-based management rapportering door de geautomatiseerde en uiterst betrouwbare aanpak van een rapporteringsplatform zoals BrightAnalytics. Het helpt je snel tot de juiste inzichten te komen, die je bovendien gemakkelijk kan delen met alle stakeholders via een bijzonder gebruiksvriendelijk rapporteringsplatform met heldere rapporten en dashboards.

Meer weten? Ontdek hoe ons platform werkt.