De kansen zijn enorm. Met een klik heb je een volledig overzicht van producten, locatie en noem maar op.

-Tom Blommaert, CEO
"Dit is het eerste softwarepakket in mijn carrière dat doet wat het belooft en binnen budget blijft."
- Tom Blommaert, CEO

Gebruikte connectoren

Modules in gebruik

Cijfers laten spreken

Met 65 medewerkers en een jaaromzet van 15 miljoen euro is aluminiumbedrijf Blommaert wereldwijd actief in een unieke nichemarkt: die van de aluminium- en (roestvast) staalconstructies voor schepen en verplaatsbare industriële daken. Een markt waar toekomst in zit, want in 2013 kocht een private investeringsgroep zich in het familiebedrijf in. De cijfers zien er duidelijk goed uit.

De cijfers worden sinds eind 2014 voorgesteld in het BrightAnalytics-platform. Alle financiële en operatieve data worden er verzameld en overzichtelijk weergegeven. Hoewel CEO Tom Blommaert, die in 2005 het bedrijf overnam van zijn vader, veel belang hecht aan ondernemen vanuit het buikgevoel, vormen de cijferanalyses vandaag ook voor hem de basis. “In het begin baseer je beslissingen op fingerspitzengefühl, maar als je professioneel en verstandig wil ondernemen moet je ook kijken naar de cijfers. Zeker als er investeerders betrokken zijn.”

Elke dag een analyse

Er gaat geen dag voorbij of Tom raadpleegt het platform. Ook andere managers en verkopers hebben toegang tot het systeem, al dan niet beperkt. “Hoewel je geen handleiding nodig hebt, is nieuwe software toch altijd even wennen. Maar hoe meer je het gebruikt, hoe beter je het systeem kent en hoe groter de mogelijkheden worden.” Bij Blommaert worden cijfers en statistieken eindeloos gecombineerd en geselecteerd. Van omzetcijfers tot brutomarges, van personeelskosten, stockvoorraad tot verzekeringskosten. “Het is erg flexibel. Je kiest zelf hoe ver je hier in gaat. Bovendien kan je veel zelf aanpassen, zonder zaken fout te doen. Want dat kan je je met cijfers niet veroorloven.” Dat gezegd zijnde: volgens de bestuurder staat data-analyse nog in zijn kinderschoenen en zullen de mogelijkheden in de nabije toekomst steeds groter worden. “Bijvoorbeeld voor retail zijn volgens mij de kansen enorm. Met een klik heb je een volledig overzicht van producten, locaties en noem maar op.”

Een leidraad, geen bevel

Nu het bedrijf inzicht heeft in alle data zouden investeringen in principe gepland kunnen worden op basis van voorspellingen. Toch is dat niet aan de orde bij Blommaert. “Wij werken in een projectbusiness. Onze maandelijkse cijfers geven niet altijd het juiste beeld. We produceren alleen wat besteld is. Voorspellingen op basis van het verleden zijn voor ons altijd relatief. Op korte termijn kan er heel wat veranderen, bijvoorbeeld door een nieuwe wetgeving. Cijfers zijn een grote hulp, maar je mag er je ook niet op blindstaren.”

De uitzondering binnen budget

Tom leerde BrightAnalytics kennen op voorstel van de investeringsgroep die zich in 2013 inkocht in het bedrijf. Of hij op eigen houtje de stap zou zetten naar data-analyse was op zijn minst twijfelachtig te noemen. “Pakketten op maat kosten altijd veel moeite, tijd en geld en kunnen op het einde van de rit zelden de verwachtingen inlossen.” BrightAnalytics was gelukkig de uitzondering. “Ik meen het: dit is voor mij de enige software die doet wat het belooft én binnen budget blijft. Ik moet nog altijd de eerste foutmelding ontdekken.”

Benieuwd naar wat BrightAnlaytics voor u kan betekenen?